Welkom bij Amnesty Oegstgeest

In ons dorp Oegstgeest zijn al vele jaren mensen actief voor Amnesty International. Bijvoorbeeld: brieven schrijven aan regeringen ten gunste van gewetensgevangenen, het presenteren van Amnesty op markten met informatie en petities, de tweejaarlijkse boekenmarkt, het voorlichtingswerk over mensenrechten op scholen. Deze en andere activiteiten worden opgezet en gecoördineerd door de plaatselijke Amnesty-werkgroep, Amnesty Oegstgeest, waaronder ook een Scholengroep en een groep van zogenoemde flexwerkers zijn begrepen.

Giften
Dat dorpsgenoten Amnesty Oegstgeest een warm hart toedragen, blijkt ook uit de extra giften die wij ontvingen. De Diaconie PGO hield een paascollecte ten behoeve van ons werk en doneerde 557 euro.
Een privégift kregen we van een mevrouw die voor haar verjaardag in plaats van een cadeau geld voor Amnesty Oegstgeest vroeg. Zij maakte ons 185 euro over.

Schrijfactie 2023
Op 9 december, een dag voor de viering van de Dag van de Rechten van de Mens, lieten we weer via een schrijfmiddag onze stem horen tegen onderdrukkende regimes, ten behoeve van mensen die gestraft of bedreigd worden om het simpele feit dat ze opkomen voor mensenrechten. De schrijfmiddag vond plaats in de openbare bibliotheek.
Uitgebreide informatie, ansichtkaarten en voorbeeldbrieven lagen klaar, met de adressen. De medewerksters van de bibliotheek zorgden voor thee. Voor de schrijvers was er iets lekkers. De Oegstgeester Courant had de aankondiging van de schrijfmiddag prominent op de voorpagina gezet, desondanks was de belangstelling niet groot.

Wat wij deden
Amnesty collecte 2023
Van 12 t/m 18 maart gingen vrijwilligers van Amnesty Oegstgeest weer langs de huizen met de collectebus.
Helaas waren er weer minder mensen beschikbaar dit jaar. Toch haalden de 38 collectanten samen het mooie bedrag op van 4.336 euro.

Internationale Vrouwendag 2023

Op 8 maart, de Internationale Vrouwendag, houdt Amnesty International altijd een schrijfactie ten behoeve van vrouwen die om politieke redenen onderdrukt worden of zelfs in de gevangenis belandden.
Dit jaar waren de schijnwerpers gericht op vrouwen en meisjes in Afghanistan. Meisjes die niet meer mogen studeren, vrouwen die op allerlei manieren worden onderdrukt.
Vrijwilligers van Amnesty Oegstgeest waren in de Openbare Bibliotheek aanwezig met petities en een voorbeeldbrief gericht aan de Taliban.
Voor de schrijvers en ondertekenaars was er een bloemetje. Medewerksters van de bibliotheek zorgden voor een welkom met thee, koffie en koek.

Gedichtenwedstrijd

De gedichtenwedstrijd die Amnesty Oegstgeest organiseerde, is gewonnen door Hasse Drewes met het gedicht ‘Uniek en toch gelijk’.
Bij de prijsuitreiking analyseerde voorzitter en jurylid Peter Schmitz de tekst van haar gedicht, dat een knappe, geleidelijke opbouw heeft van ‘uniek’ naar ‘iedereen’. Hasse, 14 jaar oud, 3e klas gymnasium, schrijft vaker gedichten en verhalen, speelt fagot, treedt ook op met een band, turnt driemaal per week en houdt nog tijd over voor haar vriendinnen en om heel veel te lezen.

Als je zo veelzijdig bent, is het niet verbazingwekkend dat je ook nog de Amnesty-gedichtenwedstrijd wint. Wij feliciteren haar van harte.

Oproep
We zoeken nog vrijwilligers voor het scholenwerk. Zie pagina Scholenwerk

Goed Nieuws
Klik hier voor het actuele goede nieuws op de Amnesty-website.

Amnesty International eist vrijlating van alle gewetensgevangenen. Amnesty International ijvert voor eerlijke processen voor politieke gevangenen. Amnesty International wil martelingen, ‘verdwijningen’, politieke moorden en de doodstraf wereldwijd uitbannen.