Scholenwerk

Lessen over mensenrechten en de rol van Amnesty
Al vele jaren worden door vrijwilligers in scholen voor basis- en voortgezet onderwijs in Oegstgeest lessen verzorgd over Amnesty International. Ervaren docenten hebben daarvoor een speciale cursus gevolgd. Zij bereiden de lessen voor in overleg met leerkrachten en directeuren van de scholen.
Leerlingen en schooldocenten evalueren de lessen aan de hand van een formulier. De leerlingen, die er ook een cijfer voor geven, zeggen zo heel duidelijk wat goed is en wat beter kan. Daardoor blijven de mensen van de scholenwerkgroep goed bij de les!

Bericht van de scholenwerkgroep
Vier personen van de werkgroep geven lessen op de negen basisscholen (groep 8) en de drie middelbare scholen (groep 3 of 4) van Oegstgeest. In totaal bereiken wij elk jaar meer dan 600 leerlingen. Op de basisscholen leggen wij de nadruk op de mensenrechten en kinderrechten. Op de middelbare scholen vragen wij aandacht voor mensen die gevangen zijn en gemarteld worden vanwege hun mening, ras, geloof of seksuele geaardheid. Zo krijgen de leerlingen meer oog en begrip voor onrecht in de wereld. We sluiten onze lessen af met een schrijfactie: de basisschoolleerlingen maken een leuke groetenkaart voor kindsoldaten, en de middelbare scholieren schrijven een kaart voor een ten onrechte in de gevangenis opgesloten medemens. Soms sturen ze een petitie naar een regeringsleider die mensen onderdrukt en opsluit.
Het geeft je als Amnesty-scholenmedewerker veel voldoening als je de leerlingen bezig ziet met hun bijdrage aan het wat draaglijker maken van de onzekerheid en angst van andere mensen. Het is aandoenlijk als je een kaart ziet met daarop geschreven "Don't give up! I'm thinking of you!"
Wij maken de leerlingen van Oegstgeest duidelijk dat Amnesty ervoor zorgt dat er aan het eind van de tunnel een lichtpuntje is waaruit je hoop kunt putten. Buiten de gevangenis, ergens in dat kleine landje aan de Noordzee zijn er kinderen die de kindsoldaten en gevangenen niet vergeten!

Het scholenwerk wordt uitgevoerd door:
Lineke Hofdijk, Hofbrouckerlaan 8, 2341 LN Oegstgeest
Ben Koster, H. Kraemerpark 48, 2341 GV Oegstgeest
Roos Los, Jan Wilspark 28, 2343 NT Oegstgeest
Marjan Schneider, Geverstraat 21 B, 2341 GA Oegstgeest
Korrie Timmer, Prinses Irenelaan 26, 2341 GA Oegstgeest

Meedoen?
Wilt u aan de voorbereiding of het klassenwerk meewerken?
Mail naar:amnestyoegstgeest@hotmail.com
Bel: Ben Koster, tel.: 071 5150280